Logorytmika
Podczas zajęć logorytmicznych dzieci bawią się, grają na instrumentach perkusyjnych i ćwiczą przy muzyce – podobnie jak podczas lekcji tradycyjnej rytmiki - tu jednak dodatkowo kształtują prawidłową wymowę.
Logorytmika opiera się, podobnie jak rytmika, gimnastyka korekcyjna, czy zajęcia artystyczne, na metodzie Carla Orffa. Zastosowanie znajduje również metoda Jaques – Dalcroze’a. Ich filozofia i metoda polegają na łączeniu muzyki z ruchem.
Muzyka jest inspiracją dla ruchu, jego emocjonalnym motywatorem. Natomiast ruch powinien wypływać z muzyki i być jej wizualną ilustracją. To właśnie odróżnia rytmikę dalcrozowską od innych „dyscyplin ruchowych”, w których muzyka występuje wyłącznie jako akompaniament albo dodatek do fabuły czy nastroju.
Celem ćwiczeń logorytmicznych jest zwrócenie uwagi dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy (wypowiedzi), a więc na rytm, tempo, wysokość dźwięku, melodię, głośność i barwę dźwięku, akcent, frazowanie oraz artykulację.
Na zajęciach logorytmiki realizowane są następujące grupy ćwiczeń:
- ruchowe,
- słuchowo – ruchowe,
- dynamiczne,
- kształcące inwencję twórczą,
- melodyczne,
- ilustracyjno – taneczne.
W trakcie kursu przeprowadzane są BADANIA LOGOPEDYCZNE, które pozwalają rozpoznać i ocenić stopień zaawansowania wad wymowy, zaś
uczestnictwo w zajęciach logorytmiki pomaga je skorygować. Tak, jak w przypadku pozostałych kursów, rodzice otrzymują pełną informację na temat postępów dziecka podczas bezpośrednich konsultacji.